De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

LEUVEN2024(8) Mobiliteit ook in Leuven splijtzwam tussen partijen

LEUVEN2024(8) Mobiliteit ook in Leuven splijtzwam tussen partijen

vrijdag 11 oktober 2024 12:49
Spread the love

Net als elders zijn ook in Leuven de partijen het oneens over het mobiliteitsbeleid. Dat bleek donderdagavond 10 oktober tijdens het door circa 800 personen bijgewoond verkiezingsdebat dat de Leuvense Persclub organiseerde in de Aula Pieter De Somer. Terwijl de meerderheidspartijen Vooruit en Groen de verduurzaming van de mobiliteit en die andere coalitiepartner CD&V benadrukte een evenwicht tussen de verschillende vervoersmodi na te streven uitte de oppositie felle kritiek op het gevoerde beleid. Zeger Debyser (N-VA) bestempelde het huidig beleid als polariserend naar de auto toe, hierbij verwijzend naar de GAS-verkeersboetes en ideologische keuzes bij de opmaak van het circulatieplan van Kessel-Lo. Anton Nilis (PVDA) wees op problemen voor mensen die geen alternatief hebben voor de auto om bijvoorbeeld naar hun werk te gaan. Alexandra Roumans (LvL) vond dat er te weinig geluisterd wordt naar de burger.

Burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit) stelde bereid te zijn om de zone 30-maatregelen in de deelgemeenten te evalueren, maar waarschuwde dat dit niet mag leiden tot een ‘mic mac’ van 30 en 50 km/uur. David Dessers (Groen) verwees naar het feit dat burger wakker ligt van het sluipverkeer in zijn buurt en wees erop dat de zone 30 onder meer tot doel heeft dat tegen te gaan. Ook Dirk Vansina (CD&V) verdedigde de huidige aanpak door te wijzen op de duidelijkheid ervan. Zeger Debyser (N-VA) kantte zich tegen de invoering van zone 30 in verbindingsstraten onder meer omdat men dit volgens hem toch niet kan handhaven. Er moeten in 50 km-straten volgens hem wel fietspaden aangelegd worden. Anton Nilis (PVDA) pleitte voor een evaluatie en had verwijzend naar de GAS-boetes kritiek op wat hij omschreef als ‘pestbeleid’. Alexandra Roumans (LvL) wees erop dat het sluipverkeer naar gewestwegen omgeleid wordt “waar het verkeer momenteel vaak stilstaat”. Ze pleitte voor een meer evenwichtige spreiding, terwijl het circulatieplan volgens Britt Huybrechts (VB) het sluipverkeer ook in de woonzones vergrootte.

Wat het woonbeleid betreft wees Anton Nilis (PVDA) dat 90 procent van de 3300 woningen die projectontwikkelaars bouwden voor de gewone Leuvenaar onbetaalbaar waren. Hij bepleitte dat men hen oplegt om 1/3e betaalbare en 1/3e sociale woningen te bouwen. Mohamed Ridouani (Vooruit) stelde dat Leuven deze legislatuur fors investeerde in de aankoop van gronden voor betaalbare en sociale woonprojecten. Zo kwamen er 600 nieuwe sociale woningen bij (waarvan een aantal in de plaats van panden die afgebroken werden). 800 anderen zitten er in de pipeline. David Dessers (Groen) stelde dat dit stadsbestuur door gerichte aankopen een eigen aanbod los van de markt wil creëren. Dirk Vansina (CD&V) bepleitte dat er met Vlaanderen onderhandeld wordt over aanpassing van de woningprijzen om in aanmerking te komen voor het Vlaams Leningfonds. In Leuven zijn de panden hiervoor momenteel te duur. Zeger Debyser (N-VA) hekelde de verhoging van de onroerende voorheffing en pleitte ervoor om projectontwikkelaars te verplichten 20 procent betaalbare woningen te voorzien. Hierbij dienen strenge toegangscriteria gehanteerd te worden op vlak van eigendommen en taal. Britt Huybrechts (VB) pleitte om gebruik te maken van de wet-Gol om de instroom van nieuwe niet-EU-ers te beperken.

Op de vraag waarin er prioritair moet geïnvesteerd worden noemde Anton Nilis (N-VA) betaalbaar wonen, mobiliteit en kinderopvang. Hij hekelde dat er te veel geld gaat naar prestigeprojecten zoals de podiumkunstenzaal en de benedenparking en vroeg ook een belasting op grote bedrijven zoals AB InBev en KBC. Voor David Dessers (Groen) moet de uitvoering van het klimaatcontract met de EU de prioriteit krijgen de volgende jaren. Ook Groen is gewonnen voor een bedrijfsbelasting. Zeger Debyser (N-VA) stelde dat Leuven ondanks forse meerinkomsten van de belastingverhoging en GAS-boetes haar financiële reserve heeft opgesoupeerd en toch een aantal van de geplande projecten zoals Hal 9 en 50m zwembad heeft uitgesteld. Mohamed Ridouani (Vooruit) repliceerde dat de belastingdruk in Leuven lager is dan in andere centrumsteden. In een reactie op de kritiek op prestigeprojecten wees hij erop dat Leuven 70 à 80 procent van zijn middelen besteed aan zorg, cultuur, veiligheid en wonen. Dirk Vansina (CD&V) stelde dat Leuven voor bepaalde investeringen schulden aangaat zoals een gezin dat een huis koopt, maar perfect in staat blijft om die terug te betalen. Wat de podiumkunstenzaal betreft waarvan de kost opgelopen is tot meer dan 100 miljoen stelde Alexandra Roumans (Open Vld) dat het exploitatieplan momenteel ontbreekt en dat het Vlaamse Gewest dat eist als voorwaarde om financieel tussen te komen.
LUC VANHEERENTALS

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!