Deze houding toont aan hoeveel stappen er achteruit zijn gezet de afgelopen jaren. In 2014 beloofde de stad nog om de verkeerscirculatie op de probleemlocaties (waaronder specifiek de street canyons) aan te pakken. Acht jaar later wordt een oplossing nog een decennium verder naar de toekomst geschoven.
In het rapport met de meetresultaten schuift de burgerbeweging verschillende suggesties naar voor om de autodruk te verlagen. Dat gaat van het aanpassen van rijrichtingen in de stad zodat sluipverkeer uit de woonwijken wordt gehouden, tot het voorbehouden van bovengrondse parkeerplaatsen voor bewoners.
“Aan ideeën om dit probleem aan te pakken is geen gebrek, de mogelijkheden zijn legio. De manifeste weigering om dit te doen getuigt niet alleen van een totale afwezigheid van politieke moed, het is een doelbewuste keuze om de bewoners bloot te blijven stellen aan gifstoffen in de lucht.”
Het is ook de vraag hoe Europa zal reageren op deze expliciete weigering van de stad om de wetgeving na te leven. Sinds 2016 loopt er een Europese inbreukprocedure vanwege de illegaal slechte luchtkwaliteit en de volgende stap daarin is het Europese Hof Van Justitie. Die stap lijkt onafwendbaar nu Antwerpen bewust maatregelen weigert in te voeren die het nota bene zelf aan Europa beloofd heeft.