Deze column heb ik graag maar ook wat geërgerd en ongelovig gelezen. De onderliggende historische stroom bij de geschetste problematieken is misschien eenvoudig samen te vatten, dat is niet veel nieuws voor wie de geschiedenis van de wereld kent:
__
Wij, Europa, zijn een oude cultuur, een rijpe beschaving, “de Oude Wereld”.
De fut op de werkvloer is er misschien wat uit, de zin om vlot en soepel economisch te vernieuwen. (Waarbij we niet vergeten dat vernieuwingen vaak in een eerste tijd diepe ellende meebracht, zoals de Enclosures in Engeland! [Waarbij de weiden van de armere boeren omheind werden, commons werden afgeschaft, om hogere agrarische productie te bereiken].
Wij Europa zijn ook de geslagen hond, zoveel oorlogen heeft Europa de laatste vijf eeuwen op eigen terrein te verduren gekregen. In Warschau hing tot voor kort merkbaar een duistere wolk boven de stad, na zo onmetelijk veel ellende onder de nazi’s. Duitsland zelf was 80 jaar geleden een complete puinhoop, letterlijk.
Misschien ook daarom dat we (wat ambitie betreft) milder zijn voor elkaar, en graag aan cultuur en consumptie doen. Misschien zijn wij wel wijzer dan wie toch de zonde begaat waarvoor de volkswijsheid waarschuwt: “Ga niet leven om te werken. Werk om te leven”.
Adviseurs die Abstracte analyses maken en adviezen formuleren voor meer economische arbeid en productie mogen blij zijn dat er tienduizenden zorgzame mannen en vrouwen de honderdduizenden mensen opvangen die uitvallen uit de arbeidsmarkt. Dat ziekenfondsen en de geneeskundige wereld de overwerkten opvangen; nu al bedragen de gezondheidskosten een groot deel van de staatsuitgaven en de geestelijke gezondheidsproblemen vormen een ruime meerderheid van wat de ziekenfondsen uitgeven. Dat lijkt mij verband te houden met de geschiedenis die altijd maar sneller gaat, al vele eeuwen zo; met tot wat het maatschappelijke ritme is verworden: de ratrace. Met het vergeten van fundamentele wijsheid die vorige generaties hebben gecodificeerd in spreuken zoals Festina lente.
__
Wat Amerika betreft, dat noemen wij niet voor niets De Nieuwe Wereld. Die profiteren nog van “beginnersdynamiek” sinds 1776 en van het reuze Overwinnaarsdivident van ’41-45.
De Verenigde Staten plukken nog altijd de vruchten van de toegewijde vechtlust en het organisatievermogen, de hoge wapenproductie die hen de oorlog lieten winnen.
__
China is een oude beschaving, maar zij bleef later eeuwenlang achterop hinken, toen Europa de opeenvolgende bekende golven van frisse dynamiek kende: de Renaissance, de Verlichting, de Industriële revolutie 1 en 2 en 3, en de verrijkende en energetiserende periode van de exploitatie van de kolonies.
Sinds nauwelijks een (halve) generatie heeft China met vallen en opstaan, met aanvankelijk veel oorlog, dodelijke hongersnood en eleminatiegolven van de elite, een nieuwe energie en nieuwe flow gevonden, dat is waar. Laten wij ons echter niet blindstaren op het nominale succes: die periode van economische groei is met grote kosten gekomen; waaronder ontevreden burgers (ik leerde een echtpaar ingenieurs kennen uit Nanking die na studie in Leuven niet terugkeerde, tegen de wens van de staat in); met torenhoge zelfdodingscijfers in de grote steden; en met een totalitair systeem met een dictator aan het hoofd. Seneca zei al: “Iniqua numquam regno perpetua manent (Medea): strenge heren regeren niet lang”.
__
Met dit grote plaatje voor ogen, wie zijn wij, analisten, dan om – als een soort verbale “krachtpatser” en intellectuele “pleaser”, het zijn de eigen woorden van Holslag, onze mede-Europeanen en tijdgenoten de levieten te lezen en met alle mogelijke zonden en schuld te beladen?
__
Zijn welbekende, bijna religieuze ijver en bekommernis om het Europese lot leidt hem tot vreemde uitspraken en tot een toon van religieuze toorn.
Herinner u wat hij in Hasselt zei bij het begin juni tijdens de herdenking van de raid van verzetsmensen op de gevangenis op 10 juni 1944 over de Rota Fortuna. Het rad van de fortuin: de geschiedenis gaat in grote mate haar gang, daar heeft de mens maar zeer beperkt vat op.
__
Of is de man echt van mening dat zijn persoonlijke leefpatroon model kan staan voor iedereen? Ik ken niemand die zo hectisch in de weer is. Van de Universitaire Aula naar de tv-studio’s in binnen en buitenland, over het schrijfbureau voor de wekelijkse columns en opiniestukken, naar het gezin en het ouderschap, de stedelijke politiek, en dan nog een stukje ultralopen met een professional. Tussendoor werkt de schrijver elk jaar een boek af en dan zijn er nog de trainingen voor het reserveleger.
Is dat zijn ideale wereld? Zijn norm voor de mens van de 21ste eeuw?