De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Een van de vele eigendommen van de stad Antwerpen, Woonzorgcentrum Vincke-Heymans, klaar voor privatisering? Foto: Torsade de Pointes/Public Domain
Opinie -

De handdoek van Els van Doesburg

Els van Doesburg, schepen voor wonen en gezondheidszorg, tevens voorzitter van het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen, het Zorgbedrijf Antwerpen en Woonhaven, staat met de handdoek klaar voor het geval haar meester Bart De Wever zich in Brussel nat zou maken.

dinsdag 24 september 2024 15:20
Spread the love

 

Dat verklaarde zij in een interview met het weekblad De Zondag. Of zij daarmee alle nattigheid in de stad kan droog wrijven is evenwel erg te betwisten. Waar die nattigheid over gaat, wordt in het interview ook verzwegen door enkel haar rivaal Jos D’Haese (PVDA) op de korrel te nemen.

Als bijna één op de vier mensen voor de PVDA willen stemmen komt dat niet omdat zij communist zijn geworden of omdat ze geen alternatief meer zien op links. Het gaat er gewoon over dat zij tegen het huidige beleid stemmen, en daar heeft het beleid van schepen van Doesburg voor een groot deel schuld aan.

Schepen Tom Meeuws (Vooruit) gaf er niet zonder reden moegetergd de brui aan. De samenwerking met voorzitter van het Zorgbedrijf Els van Doesburg (N-VA), was onhoudbaar geworden, wegens een meningsverschil tussen CEO De Muynck en van Doesberg over de nieuwe structuur van het Zorgbedrijf.

Zou het kunnen dat het huidige meningsverschil een herhaling is van het oude plan van het Antwerpse stadsbestuur om het Zorgbedrijf te privatiseren, met zijn 45 dienstencentra, zijn 3.750 serviceflats en achttien woonzorgcentra de grootste groep binnen de Vlaamse openbare ouderenzorg?

Dat plan leidde tot tweemaal toe tot gegrond verklaarde klachten van de vakbonden en van de PVDA. Wordt dit de derde poging van Bart De Wever en co om nog eens 10 miljoen euro te besparen op het Zorgbedrijf tegen 2025? Het plan kadert ook volkomen in het door De Wever bekende “gekonkelfoes” met de bouwpromotoren.

Het meningsverschil gaat dus ook over de sociale woningen

Het meningsverschil gaat dus ook over de sociale woningen. Dat werd erg duidelijk in een dubbelinterview in De Standaard van 25 mei 2022 met de Nederlandse minister voor Volkshuisvesting Hugo de Jonge (CDA, 2022-2023) en onze Vlaamse minister voor Wonen Mathias Diependaele.

De Jonge: “Je moet toch wel aangeven welk aanbod je graag zou willen. In een krappe markt is er voor projectontwikkelaars juist veel meer te verdienen als ze wat duurdere woningen neerzetten. Mensen zoeken allemaal hun plekkie onder de zon, maar ze staan met hun rug tegen de muur en kopen woningen die eigenlijk niet passen bij hun inkomen. Dus ja: bouwen, bouwen, bouwen. Maar dan wel de juiste dingen, die passen bij de werkelijke vraag.”

Wat het woonbeleid van de N-VA en specifiek van de Vlaamse minister van Wonen inhoudt, is duidelijk weergegeven in het artikel van Tex Van Berlaer en Peter Casteels (Knack.be, 25 januari 2023). “Baudewijn (Diependaele, vader van de minister) was jarenlang actief als aannemer, een traditie die broer Wouter voortzet in het bedrijf Diependaele Bouw. Critici van Matthias Diependaeles woonbeleid verwijzen weleens naar die familiale activiteiten.

Die strengheid tegenover sociale huurders contrasteert fel met de resultaten die de minister zelf kan voorleggen

Die strengheid tegenover sociale huurders contrasteert fel met de resultaten die de minister zelf kan voorleggen. Het aantal gezinnen dat op de wachtlijst staat en – toch een belangrijk woord – recht heeft op een sociale woning neemt alleen maar toe. Ondertussen zijn het er meer dan 180.000.

Toch blijft het aantal nieuwe woningen beperkt. In 2021 kwamen er netto iets meer dan 600 bij, en de kans is aanzienlijk dat het er in 2022 minder zijn. De sociale woonsector was het voorbije anderhalf jaar druk met een fusieoperatie die door Diependaele werd geïnitieerd en waarvan waarnemers zich afvragen of ze wel zo noodzakelijk was. Daardoor werd de sector gedeeltelijk verlamd.

“Ik dacht in het begin van deze regeerperiode dat Diependaele een amateur was”, zegt Veys over het traject van de minister, “ik vergiste me: hij is een saboteur, die gewoon geen sociale woningen wil bijbouwen”.

In een artikel (Knack.be, 1 december 2020) wijst Ann Peuteman op het echte probleem. “Wie van een klein pensioen moet leven, heeft het vaak heel moeilijk om zijn huur nog te betalen. Zonder tegemoetkoming van de overheid is dat gewoon niet haalbaar.”

Wat er onder de handdoek van van Doesburg schuilt is voor de Antwerpse kiezer nu stilaan duidelijk aan het worden. Het is gewoon de voortzetting en zelfs de versterking van wat Verhofstadt-Vande Lanotte hadden doorgedrukt. Zij verpatsten onze kroonjuwelen met lease and buy back operaties1, net wat Diependaele wil doen.

“In de nieuwe subsidieregeling huurt de woonmaatschappij de woning van de privé-ontwikkelaar. De woonmaatschappij verhuurt de woning dan verder aan een sociale huurder. Zoals gezegd: dit systeem bestaat al. Sociale verhuurkantoren verhuren op deze manier 13.000 woningen door aan sociale huurders (zie sociaal.net, 13.000 kleine eigenaars worden zo in de wind gezet).

Het duurde drie regeringen vooraleer de kiezer begreep dat hij door Verhofstadt-Vande Lanotte ernstig bij de neus was genomen. Misschien laat hij zich nu eerder droog wrijven.

Maar dan niet met de handdoek van Els.

Note:

1   Dit systeem komt er op neer dat een eigenaar (in dit geval een overheid) zijn eigendom verkoopt aan een koper, die de verplichting op zich neemt het eigendom aan de vorige eigenaar te verhuren. Op die manier kan een overheid op korte termijn zijn begroting beter in evenwicht brengen met de grote verkoopsom, maar zadelt het zichzelf op lange termijn op met een langdurige betalingsverplichting. Het netto-resultaat is altijd negatief voor de overheid. Het perverse is dat dit meestal wordt gespreid over een periode voorbij de lopende regeerperiode, waarbij de regering de schijn kan hooghouden dat ze haar inkomsten en uitgaven op orde heeft (nvdr).

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!