Bron: 11.11.11
11.11.11

Iconische Nirvana-albumhoes krijgt opvolger om dodelijke migratiebeleid te bekritiseren 

In een paginagrote advertentie voor De Standaard Solidariteitsprijs hakt 11.11.11 keihard in op het Europese migratiebeleid. Met een duidelijke knipoog naar het wereldberoemde Nirvana-album Nevermind benadrukt de organisatie dat verdrinkingen op de Middellandse Zee het gevolg zijn van ‘politieke keuzes’. ​ ​

donderdag 25 juli 2024 09:16
Spread the love

 

Voor even roept de iconische Nirvana-hoes van het wereldberoemde album Nevermind andere associaties op dan het nummer Smells Like Teen Spirit. Geen witte baby die geld achterna zwemt, wel een AI-beeld van een zwarte baby die verdrinkt in de Middellandse Zee met daaronder het woord: ‘Nevermind?’ ​

11.11.11 toont de bikkelharde realiteit van verdrinkingen op de Middellandse Zee

Met haar inzending voor De Standaard Solidariteitsprijs toont 11.11.11 de bikkelharde realiteit van verdrinkingen op de Middellandse Zee. Alleen al deze maand werden voorlopig 53 verdrinkingen gemeld. Dat brengt de teller op meer dan 30.000 mensen die verdronken zijn de afgelopen tien jaar, onder hen minstens 1.275 kinderen.

“Die verdrinkingen zijn geen spijtige accidenten; ze zijn vooral het gevolg van politieke keuzes”, benadrukt 11.11.11. “De EU bouwde reddingscapaciteit af en maakt het steeds moeilijker voor ngo’s om die leegte op te vullen. Hulpverleners riskeren in sommige lidstaten zelfs vervolging. Ook het nieuwe Europese migratiepact biedt geen oplossingen.”

Beter dan apathie

Nirvana’s teksten bevatten vaak thema’s van pijn, vervreemding en empathie, wat perfect aansluit bij de hachelijke situatie van migranten die ontberingen trotseren. In een tijd waarin velen gedwongen worden hun thuis te verlaten op zoek naar veiligheid, zijn solidariteit en menselijkheid cruciaal volgens 11.11.11.

We hebben geen Europa nodig dat muren en prikkeldraad opwerpt

“We hebben geen Europa nodig dat muren en prikkeldraad opwerpt, maar inzet op veilige en legale toegangswegen, degelijke opvang in de nabije regio en grondoorzaken aanpakt”, aldus 11.11.11.

“Tot dan blijven zulke harde campagnes en de steun van vele individuen cruciaal om op te komen voor de mensen wiens fundamentele rechten vandaag massaal worden geschonden. Of zoals over Kurt Cobain vaak werd geschreven: be a voice for the voiceless.”

Het opvallende beeld kwam tot stand in samenwerking met communicatiebureau viavictor, dat 11.11.11 ondersteunt in haar campagnes.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!