Chauffeurs niet betaald (bis)
De meeste chauffeurs zijn volgens BTB – ABVV sinds mei niet betaald. Collega’s van de ITF Road Transport Due Dilligence Foundation in samenwerking met de Duitse non-profit organisatie Fäire Mobilität, DGB en verdi proberen opnieuw voor de chauffeurs te onderhandelen met de Mazur Group. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Het feit dat chauffeurs uit Europa opnieuw naar Gräfenhausen komen om te demonstreren en hun rechten op te eisen bewijst dat de transportsector en de opdrachtgevers na de staking in april niets geleerd hebben. Zeker omdat het gaat over chauffeurs die werken voor hetzelfde malafide bedrijf.”
Verantwoordelijkheid nemen
In plaats daarvan moeten alle betrokkenen in de toeleveringsketen hun verantwoordelijkheid nemen. Zij hebben de sleutel in handen om sociale dumping en uitbuiting in de transportsector te voorkomen. Afgezien van een korte golf van verontwaardiging in april van dit jaar, toen vrachtwagenchauffeurs voor het eerst op grote schaal in Gräfenhausen stopten, gebeurde er niets, klinkt het bij BTB-ABVV..
Extra mensen en middelen
De bedrijven die opdracht geven voor het vervoer van goederen hebben een grote verantwoordelijkheid. Ook politici hebben deze verantwoordelijkheid. Maar beiden nemen ze de problematiek van de sociale dumping en uitbuiting in het wegvervoer niet serieus genoeg, een enkele uitzondering niet te na gesproken. Tom Peeters, adjunct v/d federaal secretaris wegvervoer en logistiek: “BTB-ABVV is al jaren vragende partij voor extra middelen en mensen voor de inspectiediensten specifiek voor de transportsector en aanscherping van de aansprakelijkheid. Pas met huidig minister Dermagne, die de ernst van de situatie inziet, zijn er initiatieven voor extra investeringen en wetgeving die ook de opdrachtgevers aansprakelijk stelt. Maar in andere Europese landen gebeurt er helemaal niets of gaat het te traag en is het onvoldoende.”
België als inspiratie?
Het goederenvervoer over de weg in België en Europa moet volgens ABVV-BTB zo worden georganiseerd dat mensen niet worden uitgebuit en dat de klant de verantwoordelijkheid op zich neemt. BTB-ABVV hoopt dan ook dat de aanscherping van de wetgeving in België waar eindelijk ook de opdrachtgevers aansprakelijk kunnen worden gesteld snel gestemd wordt in het parlement. Op die manier kan België een voorbeeld zijn voor andere landen in de Europese Unie.
Tot slot roepen BTB-ABVV, de Europese (ETF) en Internationale (ITF) transport federaties de chauffeurs op om contact te zoeken met de RTDD-foundation, Faire Mobilität en/of de nationale vakbonden om hun achterstallig loon te krijgen.