Dit gegeven van het veranderen van advertenties en reclames wordt ook wel adbusten genoemd. Kim, een activist van Extinction Rebellion Antwerpen gelooft dat dit adbusten een goede manier is om mensen bewust te maken van de problematiek in Antwerpen rondom de klimaatcrisis: “De posters die hier normaal hangen maken reclame voor de consumptiemaatschappij waarin wij leven. Ook ik heb afgelopen week in Antwerpen meerdere postercampagnes gezien voor bijvoorbeeld goedkope vliegtickets.
Wij claimen deze publieke ruimte nu terug om aandacht te vragen voor milieuvervuiling en de opwarming van het klimaat, iets waar veel van de bedrijven die hier normaal adverteren zich mede schuldig aan maken.” Door het maken van een parodie op het logo en de slogan van de stad Antwerpen willen de activisten de stad aanspreken op het gebrek aan ambitieuze klimaatmaatregelen.
Tom, ook activist bij de klimaatbeweging noemt de huidige maatregelen ‘ontoereikend’: “Zo voert de stad bijvoorbeeld een Lage Emissie Zone in maar krijgen de extreem vervuilende cruiseschepen die ín die LEZ aanmeren allerlei gunsten verleend. Zo hoeven de schepen bijvoorbeeld niet eens een aanlegvergoeding of toeristentaks te betalen. Om dan nog maar te spreken van het feit dat grote energieverbruikers in de haven, zoals BASF en Exxon Mobile subsidies krijgen die nota bene afkomstig zijn uit het Klimaatfonds.”
Tom en Kim zijn beide actief bij de Antwerpse groep van Extinction Rebellion. Extinction Rebellion is een internationale klimaatbeweging die met geweldloze burgerlijk ongehoorzame acties de overheid dwingt de waarheid te vertellen over de klimaatcrisis en vraagt om de klimaatnoodtoestand uit te roepen. Ook eisen ze dat er burgerraden worden georganiseerd waardoor regio’s en gemeenschappen zelf de autoriteit krijgen om een rechtvaardige samenleving te waarborgen.
Factsheet
Plastic pellets Wie al eens een kijkje is gaan nemen aan de oevers van de Schelde tussen het Noordkasteel en de Nederlandse grens weet dat er op elke willekeurige plek duizenden kleine plastic bolletjes het riet en de aarde van de oevers vervuilen. Verspreid over de volledige oever in dit gebied kan het gaan om meer dan een miljard kleine stukjes plastic, die dienen voor het produceren van allerlei soorten plastic producten. Deze plastic pellets zijn afkomstig uit de haven van Antwerpen. Daar wordt niet tot nauwelijks gecontroleerd op de vervuiling van de omliggende natuur met die pellets, veroorzaakt door onvoorzichtigheid tijdens het transport.https://www.mo.be/reportage/plastickeuteltocht https://www.eoswetenschap.eu/natuur-milieu/tienduizenden-plastic-pellets-antwerpse-haven |
Vervuilers Grote energieverbruikers in de haven van Antwerpen ontvangen subsidies ter compensatie van de hoge energiekosten. Deze subsidies, die gaan naar bedrijven zoals chemiereus BASF en olie- en gasbedrijf Exxon mobile, zijn afkomstig uit het klimaatfonds. Ook het recente Project One, waarbij chemiebedrijf INEOS van plan is een plastic-productie installatie in de haven neer te zetten, kan rekenen op 16 miljoen euro aan extra subsidies, belastingvoordelen en verlaagde energietarieven. https://atv.be/nieuws/miljoenen-klimaatgeld-voor-bedrijf-dat-miljarden-winst-maakt https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/01/06/make-noise-tegen-ineos-geld-van-hardwerkende-vlaming-naar-vervuiling-van-t-stad/ |
Cruiseschepen Cruiseschepen mogen in Antwerpen aanmeren midden in de Lage Emissie Zone. Ondanks het feit dat Cruiseschepen mega-vervuilers zijn (een varend cruiseschip stoot evenveel CO2 uit als 84.000 auto’s bij elkaar) krijgen ze verschillende gunsten verleend door Stad Antwerpen, zoals het niet hoeven betalen van een aanlegvergoeding en een korting op brandstof. Deze brandstof bestaat uit zware en goedkope stookolie dat veel zwavel bevat. Stad Antwerpen besluit in plaats van deze grootvervuilers aan te pakken, de rode loper voor ze uit te rollen door een gloednieuwe cruiseterminal aan te leggen ter hoogte van Het Steen. https://antwerpen.pvda.be/stop_de_hypocrisie_geen_cruisesschepen_in_de_lage_emissiezone https://www.noordernieuws.be/harde-cijfers-zo-vervuilend-zijn-cruiseschepen https://www.visitantwerpen.be/nl/business/travel-trade-cruises/cruises/hoe-kunnen-we-helpen-cruises |
Streetcanyons
Streetcanyons zijn smalle straten met veel verkeer en hoge bebouwing langs beide kanten. In deze straten worden de uitlaatgassen vastgehouden en kan de luchtvervuiling opstapelen. Uit het Curieuzeneuzen-onderzoek dat plaatsvond in Antwerpen bleek dat de hoeveelheid stikstofdioxide (dat vrijkomt bij verbrandingsprocessen) die in deze straten werd gemeten veel hoger ligt dan de Europese norm toelaat. NO2 draagt bij aan de productie van fijnstof en ozon, twee stoffen die erg schadelijk zijn voor mens en natuur. Ook zorgt NO2 voor een verminderde biodiversiteit en zure regen. Zeer hoge NO2-concentraties werden gemeten in de volgende streetcanyons; Quellinstraat, Turnhoutsebaan, Osystraat, Van Maerlantstraat, Kerkstraat, Lange Beeldekensstraat, Sergeyselsstraat en Borsbeekstraat. |
‘Spooktram’ Het fenomeen ‘spooktram’ is een veelvoorkomend verschijnsel in Antwerpen. Doordat de theoretische dienstregeling op de infoborden van De Lijn geen rekening houdt met niet-uitgereden trams of trams die zijn uitgevallen, verdwijnen deze op het allerlaatste moment van de infoborden. Dit is maar een van de vele voorbeelden van de gebrekkige dienstverlening van De Lijn, waarover de tevredenheidscijfers de afgelopen jaren sterk zijn gekelderd. Al deze gebreken komen voort uit 5 jaar van besparingen in een sector waar met de huidige klimaatcrisis juist in zou geïnvesteerd moeten worden. Met degelijk openbaar vervoer zouden we de problematiek rondom luchtvervuiling, files en CO2-uitstoot allemaal in een keer aan kunnen pakken. https://www.gva.be/cnt/dmf20191118_04723424/rijden-er-spooktrams-in-antwerpen-vlak-voor-aankomst-verdwijnen-trams-op-infobord https://www.mo.be/zeronaut/de-lijn-zetten-we-er-een-punt-achter |